San José (dag 16)

23 juli 2018 - San José, Costa Rica

Vandaag op naar San José, nota bene de stad die naar Jos vernoemd is. Eerst nog even de gebruikelijke hoeveelheid eieren bij het ontbijt naar binnen werken en nog even bij het zwembad genieten van het zonnetje. Tomtom zegt ongeveer 4 uur naar San José en we moeten de auto daar inleveren voor 17.00 uur. We vertrekken ruimschoots op tijd en komen inderdaad 4 uur later aan. Tomtom heeft dit keer gelijk, maar het geluk speelt hem hierin parten. In San José is een voetbalwedstrijd aan de hand, veel afzettingen, veel politie en veel parkeerassisten die continu maar denken dat we op zoek zijn naar een parkeerplaats voor de match. Tomtom laat een aantal steken vallen en het verkeer is een grote chaos. Vijf rijbanen voor een rijrichting en iedereen zigzagt zijn weg. We komen na enig gevloek aan bij ons hotel.

Hier is niet veel, we proberen nog even een snufje San José op te pikken met een wandeling maar we overzien het niet door de drukte. We eten nog een hapje bij de mc donalds en omdat de meid achter de toonbank geen Engels praat moeten we opnieuw met handgebaren bestellen.'s Avonds eten we nog een hapje bij een Italiaan en gaan snel naar bedje. Ook in bed is de stad luidruchtig aanwezig. Voortduren geclaxonneer, ambulances, muziek en geschreeuw houdt Jos uit zijn slaap. Ruby heeft er dit keer niet zo veel last van en slaapt redelijk.

Omdat dit de laatste reislog is even een aantal feitjes op de rij en onze conclusie voor dit land

Aantal keren getankt: 3
Aantal km gereden: 1287
Aantal euro's opgemaakt: 1300
Aantal eieren gevreten: 25 p.p. ( omdat de rest van het ontbijt niet te pruimen is op het fruit na)
Aantal keren deet opgespoten: 56 p.p.
Aantal keren snorkelspullen gebruikt: 0
Aantal keren poncho gebruikt 14 p.p.
Aantal keren dat onze pinpas het niet deed: elke keer (ondanks de omschakeling naar werelddekking, een geluk dat we een creditcard bij ons hadden)
Aantal dagen de auto gehad: 13
Aantal dagen de auto gebruikt: 11
Gemiddelde snelheid auto: 48 km
Aantal uren in de auto doorgebracht: 26,8 uur (files niet meegeteld)
Aantal keren de regen vervloekt: 26
Aantal keren staan te verbazen over de natuur en omgeving: 423
Aantal colonnes gevonden: 105, omgerekend iets meer dan 15 eurocent
Aantal keren zonnebrand opgedaan: 12 (de regen overheerste hier en gelet op de hoeveelheid doe je hier dan ook echt een poncho aan)
Aantal zwervers gezien: 47 (alleen in San José overigens)

We hebben een fantastische reis gehad. Costa rica barst inderdaad van de biodiversiteit, mede vanwege de vele regen die hier valt in deze periode. Costa rica is goed te doen en er valt veel te ontdekken. Je komt hier wel niet voor je rust. We kijken er met plezier naar terug.

Costa rica samengevat: mooi, spannend, beleving, avontuur maar wel een land waarbij azaron, poncho's, deet en dollars je beste vrienden zijn. En een woordje Spaans spreken helpt hier enorm.

We hopen dat jullie ook een beetje hebben kunnen meegenieten met deze reislog. Aan het aantal bezoeken te zien wel (tot gister 327 keer met meer dan 4000 paginaweergaves).

Tot in ons eigen landje ( waar we de overgebleven zonnebrandcrème nodig zullen hebben).